Žádáme fotografy, kteří dne 17. 11. mezi 13. a 14. hodinou v Praze na Můstku fotili kolportéra časopisu Babylon, který nesouhlasně hlasitě komentoval vystoupení starosty Prahy 1 Lomeckého, poté byv obstoupen policií, jménem zákona vyzván, lehnuv si na zem a byl asi pěti policisty odtransportován mimo shromážděné lidi, kterým ještě stačil rozdat několik Babylonů, aby se přihlásili! Máme zájem o placené publikování fotografií.

DOUČOVÁNÍ PRO RESTAURÁTORY

Další žalobě bude čelit firma Art Kodiak (majitel Mgr. Jiří Fiala) restaurující Národní divadlo.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 3.9.2015 11:20  •  Přečteno: 784x

Přednáška restaurátora Andreje Šumbery

Narodní technické muzeum, Kostelní 42, Praha 7. Zve 29. listopadu V 16,30 na Přednášku restaurátora Andreje Šumbery známého zrestaurovaním Relikviáře svatého Maura, Korunovačního kříže a dalších špičkových památek, o významných zlatnických památkách vzniklých za doby Karla IV.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 14.11.2016 9:55  •  Přečteno: 278x

Bedřich nebo Karel? Česká groteska v Narodním

Bedřich nebo Karel? Česká groteska v NarodnímPorotou vyřazené návrhy na Karla lll., Schwarzenberga zleva první, třetí a čtvrtý udělané podle organizatory zadané fotografie jeho syna Bedřicha. Autory se nepodařilo doposud zjistit, protože sochy byly záhy odvezeny.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 28.2.2017 21:18  •  Přečteno: 689x

Soutěž tří portrétů

Soutěž tří portrétůSdružení sochařů Čech, Moravy a Slezska, Akademie věd ČR a Obec architektů Vás zvou na zahájení výstavy výsledků soutěže sochařských portrétů prezidenta Václava Havla, prof. Antonína Holého, arch. Jana Kaplického. Vernisáž se koná 7. 1. 2015, v 17 hodin v sále ICAVI, budova Akademie věd ČR, Národní 3, Praha 1. Výstava je otevřena 8. 1.–28. 1. 2015, pracovní dny v 10–18 hodin.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 18.12.2014 8:57  •  Přečteno: 1316x

Návštěvnost od 27. 11. 16

< návrat zpět

Sochaři – portrétisté rss

Cyklus portrétistů pro potřeby účastníků soutěží Sdružení sochařů: č. 20 – Chona Orloff, č. 22 – Ch. Despiau, č. 23 – F. Messina, č. 25 – E. A. Bourdelle. Cyklus pokračuje až do uzávěrky dne 5. ledna.


Hana Wichterlová

Hana WichterlováTato sochařka je v dnešní době právem opomenuta, zavinila si to sama svou výjmečně kvalitní sochařskou prací pro současný dženderismus nevyužitelnou a pro historii umění také ne.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 13.3.2016 16:10  •  Přečteno: 666x

Oscar Jespers (1887–1970)

Oscar Jespers (1887–1970)Oscar Jespers (1887–1970)

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 22.12.2014 9:51  •  Přečteno: 1203x

Henri Gaudier-Brzeska (1890–1915)

Henri  Gaudier-Brzeska (1890–1915)Henri Gaudier-Brzeska (1890–1915)

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 22.12.2014 9:50  •  Přečteno: 1249x

Zdeněk Palcr (1927–1996)

Zdeněk Palcr (1927–1996)Zdeněk Palcr (1927–1996)

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 22.12.2014 9:48  •  Přečteno: 1428x

Alfred Hrdlicka (1928–2009)

Alfred Hrdlicka (1928–2009)Alfred Hrdlicka (1928–2009)

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 22.12.2014 9:47  •  Přečteno: 1379x

Emilio Greco (1913–1995)

Emilio Greco (1913–1995)Emilio Greco (1913–1995) má řadu velmi současných krásně stylizovaných hlav.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 22.12.2014 9:20  •  Přečteno: 1309x

Giacomo Manzú (1908–1991)

Giacomo Manzú (1908–1991)Giacomo Manzú (1908–1991) vytvořil bronzová vrata na bazilice sv. Petra v Římě.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 22.12.2014 9:15  •  Přečteno: 1791x

Jacob Epstein (1880–1959)

Jacob Epstein (1880–1959)V roce 1912 vypukl ve Francii sochařský skandál s náhrobkem Oscara Wildea. Autor, anglický sochař, Jacob Epstein, udělal letícího anděla s mužským lingamem. Později vytvořil řadu realistických portrétů osobností a anglické honorace. Tyto hlavy jsou založeny na tvarové stylizaci a jejich povrchy jsou až graficky pojednány ve snaze vytvořit iluzi lidské kůže a lesku vlasů. Nikdy však díky své tvarové nadsázce neztrácejí sošný plastický charakter. U některých je cítit ovlivnění indickou plastikou a na rozdíl od minulých portrétistů Epstein dosahuje přímého pohledu očí zatmavenými zornicemi vhloubením hmoty. Zdeněk J. P.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 15.12.2014 16:53  •  Přečteno: 1338x

Adolf Vildt (1868–1931)

Adolf Vildt (1868–1931)Nejvlivnějším italským sochařem první třetiny 20. století byl Adolf Vildt. Virtuozní kameník s citem pro dokonalé mramorářské dokončení povrchu, jehož stylizace nikdy nepřehlušuje živost portrétu. Charakter často vyjadřuje až bizarní grimasou. Vždy mu ale jde o vyjádření vlastního, jasně čitelného názoru na portrétovaného. Z hlediska zpodobnění v mramoru je jeho dílo vyjímečné a ve dvacátém století ojedinělé. Zdeněk J. P.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 15.12.2014 16:46  •  Přečteno: 1371x

Honoré Daumier (1808–1879)

Honoré Daumier (1808–1879)Tentokrát sáhnu do 19. století pro povzbuzení odvahy v přístupu k potrétu. Jde o sérii 36 podživotních hlav od malíře Honoré Daumiera zvaných „La Monarchie de Juilliet“. Ačkoliv jsou podživotní, působí monumentálně. Mají ohromnou odvahu k plastické nadsázce. Výraz je karikaturně přehnán, ale přesto některé působí jako dokonalý portrét. Skvěle karikují vesměs negativní rysy zobrazovaných, přitom však obecnými hodnotami přesahují prosté zesměšnění. Je nutné zmínit, že jde o malíře, neškoleného modeléra, a tudíž o přirozený geniální talent pro cítění plastické řeči. Zdeněk J. P.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 9.12.2014 13:44  •  Přečteno: 1608x

E. A. Bourdelle

E. A. BourdelleE. A. Bourdelle (1861–1929) – jeho první zahraniční výstava byla v Praze roku 1910. Každý detail tváře i vlasů je sochařsky pojednaný tak, aby co nejlépe vystihl portrétovaného a to výhradně plasticky, nikdy graficky. Ukázkou vrcholného přístupu k portrétu je hlava D. Ingrese. Vše je na ní plasticky nadsazeno tak, aby vyjádřila individualitu tváře v době, kdy to na tvářích bylo ještě vidět. Bourdelle měl na naše sochařství vliv i jako pedagog, jeho ateliérem prošli O. Gutfreund, J. V. Dušek, O. Švec, V. Makovský, sochař Táborský a další. Zdeněk J. P.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 3.12.2014 11:03  •  Přečteno: 1845x

Francesco Messina

Francesco MessinaFrancesco Messina (1990–1995) Vystavovat začal kolem roku 1930. Nejméně polovina jeho díla jsou portréty. Navazuje na italskou rene­sanci. Jeho hlavy jsou anatomicky vystavěné, kombinují plně plastické a grafické prvky. U některých hlav podtrhuje výraz ještě polychromií. U bronzů si doslova hraje s patinou. Byl posedlý splétáním pramínků vlasů. U mužských portrétů je zdůrazněna individualita a síla, a to bez použití deformací, někdy tvary zjednodušuje v duchu neorealismu G. Manzua. Ve srovnání s E. Grecem je realističtější a zdaleka mu nejde o stylizaci formy. Na rozdíl od M. Mariniho nehraje žádné expresivní noty. Zdeněk J. P.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 3.12.2014 9:21  •  Přečteno: 2310x

Charles Despiau

Charles Despiau Charles Despiau (1874–1946)

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 29.11.2014 16:34  •  Přečteno: 2071x

Chona Orloff

Chona OrloffU nás velmi málo známá rusko-židovská sochařka Chona Orloff, která žila od počátku 20. stol. v Paříži.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 19.11.2014 19:17  •  Přečteno: 1369x