Ačkoliv v podmínkách bylo jasně uvedeno slovo figurální a 41 návrhů také figurálních bylo (15 sedících, 2 ležící, několik hlav a zbytek stojících) oceněny byly ale ty, které figurální nebyly. V komisi nebyl ani jeden sochař a ani jeden literát. Kromě politiků, čerstvě se dostavených ke korytům, tam byli dva postmodernostní koryčánkovští vyguglovanci. U prvního návrhu ocenili vystižení Skácela jako žurnalisty a ukolébavkáře, u druhého modlitbu a u třetího snad přírodu. Postmodernismus zavádí rovnocennost všech pojmů, zrada je jen odstín hrdinství, lež je jen divize pravdy a tak i v Brně hravě platí, že figurální jsou květy, ruka s vodou či trubky. Politici prý vše nechali na odbornících komisaři Horáčkovi a jakési třicetileté kunsthistoričce, ale zřejmé řiťolezectví Pražákům kamsi mohli poznat u vítězného návrhu snad i oni. (Pokud se nepajcoval sám David Černý, ale na něho by byl vítězný návrh moc diletantský) Největší výhodou podle komise vítězného návrhu z trubek je, že interakcí mezi dětičkama či milencama skrze trubky (budou na prý na sebe mrkat) zapojí kolemjdoucí občany do uměleckého prostoru. U oceněné ruky s vodou zase nevadilo nevyčíslení nákladů na vodoinstalaci a zimní údržba. A stylizované kvítí prý vrhá v noci figurální stín, a tím splňuje soutěžní podmínku figurálnosti. Všechno je na zemi, takže skýtá možnost horolezeckého rejdění dětí, kvůli čemuž byly ale některé jiné návrhy odmítnuty kvůli ostrým hranám, které má ale nejostřejší ze všech vítězný návrh. Nika u vítěze přímo vybízí k bezdomovectví a na všechno budou chcát vesele psi, protože chybí obrubník. Když před NG v Praze nainstaloval Knižák jako poutače na chodník objekty svoje, Malicha, Kolíbala, Veselého záhy okolo vyrostl plot s cedulí „Psům vstup zakázán“. Inu tam žádná škoda nevznikla, ale programově vyzývat nebohá zvířata, aby chcali na pomník takovému velikánovi? Kam proboha zmizela brněnská hudebnost a kreativita šlehnutá rozumem? Postmodernickostní parazit komisař Horáček není jen vůl, ale i podvodník, který si chudák ani neuvědomuje svůj podíl na Skácelově prznění a proto může být dnes profesorem.
Vítězný návrh
Ruka s vodou – druhá cena
Květiny – třetí cena
„Figurální“ stín při nočním osvětlení
Michal Blažek