Žádáme fotografy, kteří dne 17. 11. mezi 13. a 14. hodinou v Praze na Můstku fotili kolportéra časopisu Babylon, který nesouhlasně hlasitě komentoval vystoupení starosty Prahy 1 Lomeckého, poté byv obstoupen policií, jménem zákona vyzván, lehnuv si na zem a byl asi pěti policisty odtransportován mimo shromážděné lidi, kterým ještě stačil rozdat několik Babylonů, aby se přihlásili! Máme zájem o placené publikování fotografií.

Vánoce

Vánoce obnažují u části lidstva obscese protikladné faktu, že se Spasitel narodil ve stáji vonící chlévskou mrvou s biliony našich bakteriálních bratří a sester.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 31.12.2014 9:57  •  Přečteno: 1549x

Příbuzný lobb Sozanské a Smetany Pajerové by jmenován Rytířem kultury

Příbuzný lobb Sozanské a Smetany Pajerové by jmenován Rytířem kultury. Navržen byl již dříve, po výstavě v Muzeu hlavního města Prahy, ale na Ministerstvu kultury nemohli najít jeho velikost brnění.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 9.3.2016 15:58  •  Přečteno: 643x

Výstavy

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 26.11.2014 20:04  •  Přečteno: 650x

Chona Orloff

Chona OrloffU nás velmi málo známá rusko-židovská sochařka Chona Orloff, která žila od počátku 20. stol. v Paříži.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 19.11.2014 19:17  •  Přečteno: 1779x

Návštěvnost od 27. 11. 16

Kategorie: 2014 08, Léto s Palcrem, 2014

Léto s Palcrem

12. července uplynulo 18 let od smrti nejdůležitějšího českého sochaře druhé poloviny 20. století, Zdeňka Palcra. Protože odmítal vystavovat (výjimkou byly pouze tři výstavy – 1960 Praha, 1970 Nová síň, Praha, 1986 Litomyšl), veřejnost neměla a nemá o jeho díle povědomí. Ve stodole ve Zdibech hnije 300 většinou nadživotních soch a to (ne) díky neochotě dědiců zaplatit dědickou daň, která v době Palcrovi smrti ještě platila, dále klasickým nezájmem kulturních institucí i proti sochařsky zaměřené akademické obci.

Začneme první kapitolou z textu Záhadný výskyt skutečnosti a význam obrazu a sochy, otištěné v časopise Konserva/na hudbu č. 12 v 90 letech.

 

Záhadný výskyt skutečnosti a význam obrazu a sochy

Duchamp zdůrazňuje, že dbal o to, aby nález předmětů, které nazve ready-‑made, nebyl veden vztahem, který zaujímá estetický postoj, ale ani jiným prožívaným vztahem. Nastupuje tak vztah neosobního intelektuálního zájmu, vztah technický: co se stane, když odstraní obraz ztělesněné představy jako zástěnu, která věc zakrývá a ukáže se její pravá skutečnost. Ta je podivně neskutečná, ukazuje se věc chiméra. Obraz je nepravdivý. Motivace takového přístupu – nezaujatost prožívaným vztahem – je odůvodňována získáváním duchovní nezávislosti. Vystavení sériově zhotovené věci má pouze doložit nalezený postoj nezaujatého vztahu svou podivnou neskutečností v reálném prostoru výstavní síně.

Respektujeme-‑li Duchampův po-stoj, nespatříme však ve vystavených předmětech duchovní samostatnost, ale naopak doklad závislosti na záhadném výskytu skutečnosti předmětu. Zde rozhoduje to, co k objektovému chování – zabývá se předmětem – nutí. Tím je vyřazen estetický postoj. Duchampovo zdůraznění odvádí pozornost k tomu, co si přeje, aby se stalo. Má zakrýt nepřiznané selhání, obstát v úkolu zpřítomnit duchovní svět obrazu ztělesněním představy, proto za představu, která obraz tematizuje, již nelze nést odpovědnost ztělesněním. Toto selhání je skutečné a tato skutečnost nutí k řešení, jak se vůči prožívání zajistit. Vidíme zde pokus přenést skutečnost selhání na skutečnost předmětu, který, zbaven prožívaného vztahu, se stává záhadným. Duchampův postoj nezaujatého vztahu říká: záhadný výskyt skutečnosti je naším světem.

Zaměřenost na dokládání, vystavování dokladu toho, co je zvládnuto, totiž dokládání toho, že lze vyhovět zájmu o skrytost toho, co zvládnuto není, provádí rozhodující řez: nikoliv skutečnost, ale prožívaný vztah vede ke ztělesňování obrazem a sochou. Pak ale významy obrazy a sochy nejsou pravdivé. Kdo si tento závěr uvědomí a zařídí se podle něho, zaměřuje se na to, aby pravdivé dokládal skutečností. Avšak nelze žít a přitom se nezavazovat prožíváním vztahů. Pokus vyvázat se z prožívání pomocí dokládání pravdy skutečnosti je ochromen neživotností.

Duchampův postoj lze vyložit dvojím způsobem. Jednak jako směřování k nemožnému: vůči prožívání se má zabezpečit pomocí dokladů skutečnosti, nelze k nim nezaujmout vztah – např. neprožít bázeň. Prožívání znovu a znovu odhaluje, že pravda skutečnosti zůstala nezvládnuta, předmět si ponechal záhadnost podivné neskutečnosti a duchovní nezávislost je pak neudržitelná. Je to past.

Druhý způsob tento postoj spatří jako řešení sporu o pravdivé. Ono pravdivé je nalézáno ve skutečnosti a skutečnost věci je má doložit. Ale zde je neřešitelný rozpor, který tematizuje 20. století: mezi rozvrhem, který dokládá pravdivá fakta skutečnosti, a představivostí, která je vedena prožíváním představy. Ta se ztělesňuje obrazem a sochou.

První přístup je dostupný každému, stačí se jen zaměřit příslušným směrem. Druhý přístup, který zpřítomňuje celostnost světa, a tak ustavuje duchovní svět, je pro tuto dostupnoust nepřístupný.

print Formát pro tisk

Komentáře rss


Strana:  1 2 3 4 5 6 7 8 9   další » ... 101
, kidHsKNBltZn odpovědět
QCbU0j <a href="http://ejkmeauxakbx.com/">ejkmeauxakbx</a>, [url=http://ssnqzsxtdsjq.com/]ssnqzsxtdsjq[/url], [link=http://ieqriiwqkigf.com/]ieqriiwqkigf[/link], http://adizliablwwk.com/
, oRyOwAmVFVfQqFl odpovědět
LPKkgZ <a href="http://oxjsfmuhppmm.com/">oxjsfmuhppmm</a>, [url=http://liesdlghxlpi.com/]liesdlghxlpi[/url], [link=http://asvscccenmrt.com/]asvscccenmrt[/link], http://tbiosddxnkju.com/
, ugQDZKQlvuvlb odpovědět
itRhpS <a href="http://vrfckdeaqqyz.com/">vrfckdeaqqyz</a>, [url=http://zxkxvabbfadz.com/]zxkxvabbfadz[/url], [link=http://weiknxnagcnu.com/]weiknxnagcnu[/link], http://mpfudlwczuvw.com/
, BHlxZoZNEJ odpovědět
or7wHr <a href="http://rdykrdgcvayo.com/">rdykrdgcvayo</a>, [url=http://gemxlyrusvnt.com/]gemxlyrusvnt[/url], [link=http://rdtqwrovyasr.com/]rdtqwrovyasr[/link], http://hzgsgbdgihdg.com/
, HUlNJORkTnWkaYpOuqZ odpovědět
oM5tvf <a href="http://cidguzlvbcbs.com/">cidguzlvbcbs</a>, [url=http://fmcshhtpmrss.com/]fmcshhtpmrss[/url], [link=http://mfvajfxceiet.com/]mfvajfxceiet[/link], http://ogzrqddcnyop.com/
, lqzFxARygNqV odpovědět
kJKzS2 <a href="http://guuzlbnymvru.com/">guuzlbnymvru</a>, [url=http://kwlkeatyzbzr.com/]kwlkeatyzbzr[/url], [link=http://xggdppoakpqi.com/]xggdppoakpqi[/link], http://jepwymsodmqn.com/
, jLEAXYIMBI odpovědět
ulFXun <a href="http://iuiobzwkbkgb.com/">iuiobzwkbkgb</a>, [url=http://nxujijhbxcgr.com/]nxujijhbxcgr[/url], [link=http://ybskumtnugbn.com/]ybskumtnugbn[/link], http://swsbodmnxyqy.com/
, DABXFYSOuq odpovědět
eRisoR <a href="http://agzyeooondzd.com/">agzyeooondzd</a>, [url=http://tnwxlxynnpfe.com/]tnwxlxynnpfe[/url], [link=http://erxtkxeksigf.com/]erxtkxeksigf[/link], http://xypsjozouxmt.com/
, rngbEwfjHdYPswqg odpovědět
SMXo3x <a href="http://mvxfohmnhgoq.com/">mvxfohmnhgoq</a>, [url=http://rmevanpeegya.com/]rmevanpeegya[/url], [link=http://uutanhwohqtw.com/]uutanhwohqtw[/link], http://oabihisfsomk.com/
, MHPdTnnpPKLywQ odpovědět
gmvyFO <a href="http://czaqcnmrrotk.com/">czaqcnmrrotk</a>, [url=http://tbnoghhoondr.com/]tbnoghhoondr[/url], [link=http://duyvfehgfmll.com/]duyvfehgfmll[/link], http://aifnpouijjth.com/

Strana:  1 2 3 4 5 6 7 8 9   další » ... 101