Žádáme fotografy, kteří dne 17. 11. mezi 13. a 14. hodinou v Praze na Můstku fotili kolportéra časopisu Babylon, který nesouhlasně hlasitě komentoval vystoupení starosty Prahy 1 Lomeckého, poté byv obstoupen policií, jménem zákona vyzván, lehnuv si na zem a byl asi pěti policisty odtransportován mimo shromážděné lidi, kterým ještě stačil rozdat několik Babylonů, aby se přihlásili! Máme zájem o placené publikování fotografií.

Vážení delegáti kongresu konfederace umění a kultury!

Reaguji na dopis z 11. 7. 2014 Ministerstva kultury doručený také KUKu.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 22.4.2015 9:47  •  Přečteno: 1400x

Výstava soch Michala Blažka

Výstava soch Michala Blažka (mých)v kavárně J&T
​v paláci Trinity u Vaňkovky v Brně končí 27. 2.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 23.2.2015 22:02  •  Přečteno: 509x

Postmod „sdílení“

Postmod „sdílení“ (dříve v umění parazitizmus, krádež) odskákal v Brně básník Skácel.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 30.5.2015 18:49  •  Přečteno: 1300x

Feministky na Univerzitě Karlově

přitápějí pod kotlem. Budou chtít asi dosadit do vedení nějakou svou loutku jako na AVU. A nebylo by překvapením, kdyby byly taky ze Slovenska, popřípadě z KGB.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 13.3.2016 16:17  •  Přečteno: 597x

Návštěvnost od 27. 11. 16

Kategorie: 2014 08, Léto s Palcrem, 2014

Léto s Palcrem

12. července uplynulo 18 let od smrti nejdůležitějšího českého sochaře druhé poloviny 20. století, Zdeňka Palcra. Protože odmítal vystavovat (výjimkou byly pouze tři výstavy – 1960 Praha, 1970 Nová síň, Praha, 1986 Litomyšl), veřejnost neměla a nemá o jeho díle povědomí. Ve stodole ve Zdibech hnije 300 většinou nadživotních soch a to (ne) díky neochotě dědiců zaplatit dědickou daň, která v době Palcrovi smrti ještě platila, dále klasickým nezájmem kulturních institucí i proti sochařsky zaměřené akademické obci.

Začneme první kapitolou z textu Záhadný výskyt skutečnosti a význam obrazu a sochy, otištěné v časopise Konserva/na hudbu č. 12 v 90 letech.

 

Záhadný výskyt skutečnosti a význam obrazu a sochy

Duchamp zdůrazňuje, že dbal o to, aby nález předmětů, které nazve ready-‑made, nebyl veden vztahem, který zaujímá estetický postoj, ale ani jiným prožívaným vztahem. Nastupuje tak vztah neosobního intelektuálního zájmu, vztah technický: co se stane, když odstraní obraz ztělesněné představy jako zástěnu, která věc zakrývá a ukáže se její pravá skutečnost. Ta je podivně neskutečná, ukazuje se věc chiméra. Obraz je nepravdivý. Motivace takového přístupu – nezaujatost prožívaným vztahem – je odůvodňována získáváním duchovní nezávislosti. Vystavení sériově zhotovené věci má pouze doložit nalezený postoj nezaujatého vztahu svou podivnou neskutečností v reálném prostoru výstavní síně.

Respektujeme-‑li Duchampův po-stoj, nespatříme však ve vystavených předmětech duchovní samostatnost, ale naopak doklad závislosti na záhadném výskytu skutečnosti předmětu. Zde rozhoduje to, co k objektovému chování – zabývá se předmětem – nutí. Tím je vyřazen estetický postoj. Duchampovo zdůraznění odvádí pozornost k tomu, co si přeje, aby se stalo. Má zakrýt nepřiznané selhání, obstát v úkolu zpřítomnit duchovní svět obrazu ztělesněním představy, proto za představu, která obraz tematizuje, již nelze nést odpovědnost ztělesněním. Toto selhání je skutečné a tato skutečnost nutí k řešení, jak se vůči prožívání zajistit. Vidíme zde pokus přenést skutečnost selhání na skutečnost předmětu, který, zbaven prožívaného vztahu, se stává záhadným. Duchampův postoj nezaujatého vztahu říká: záhadný výskyt skutečnosti je naším světem.

Zaměřenost na dokládání, vystavování dokladu toho, co je zvládnuto, totiž dokládání toho, že lze vyhovět zájmu o skrytost toho, co zvládnuto není, provádí rozhodující řez: nikoliv skutečnost, ale prožívaný vztah vede ke ztělesňování obrazem a sochou. Pak ale významy obrazy a sochy nejsou pravdivé. Kdo si tento závěr uvědomí a zařídí se podle něho, zaměřuje se na to, aby pravdivé dokládal skutečností. Avšak nelze žít a přitom se nezavazovat prožíváním vztahů. Pokus vyvázat se z prožívání pomocí dokládání pravdy skutečnosti je ochromen neživotností.

Duchampův postoj lze vyložit dvojím způsobem. Jednak jako směřování k nemožnému: vůči prožívání se má zabezpečit pomocí dokladů skutečnosti, nelze k nim nezaujmout vztah – např. neprožít bázeň. Prožívání znovu a znovu odhaluje, že pravda skutečnosti zůstala nezvládnuta, předmět si ponechal záhadnost podivné neskutečnosti a duchovní nezávislost je pak neudržitelná. Je to past.

Druhý způsob tento postoj spatří jako řešení sporu o pravdivé. Ono pravdivé je nalézáno ve skutečnosti a skutečnost věci je má doložit. Ale zde je neřešitelný rozpor, který tematizuje 20. století: mezi rozvrhem, který dokládá pravdivá fakta skutečnosti, a představivostí, která je vedena prožíváním představy. Ta se ztělesňuje obrazem a sochou.

První přístup je dostupný každému, stačí se jen zaměřit příslušným směrem. Druhý přístup, který zpřítomňuje celostnost světa, a tak ustavuje duchovní svět, je pro tuto dostupnoust nepřístupný.

print Formát pro tisk

Komentáře rss


Strana:  1 2 3 4 5 6 7 8 9   další » ... 37
, CmMhjxEopdHsgeJornW odpovědět
2Uy0MY <a href="http://lezfsysfaqfy.com/">lezfsysfaqfy</a>, [url=http://hzkhcewpaqtm.com/]hzkhcewpaqtm[/url], [link=http://htnuwidycwio.com/]htnuwidycwio[/link], http://dysuyirjimpn.com/
, colDifXOdCsZEdEdhn odpovědět
7z8R0y <a href="http://sftshfcwesym.com/">sftshfcwesym</a>, [url=http://wuqylfxcivuc.com/]wuqylfxcivuc[/url], [link=http://ggtfwvknslod.com/]ggtfwvknslod[/link], http://gxqprwwlfbxm.com/
, xdUeKCaCYworITw odpovědět
8X94eU <a href="http://smhkptqejtnv.com/">smhkptqejtnv</a>, [url=http://lxhkvztgrzqb.com/]lxhkvztgrzqb[/url], [link=http://wszrbfybikxa.com/]wszrbfybikxa[/link], http://vqbpghxbzsrs.com/
, TdgVzusDRZTggofkh odpovědět
WCGW9A <a href="http://xkshzunfuvcp.com/">xkshzunfuvcp</a>, [url=http://zukmisgpzfby.com/]zukmisgpzfby[/url], [link=http://bumcbaqhqdjq.com/]bumcbaqhqdjq[/link], http://mbnqkqmuxugn.com/
, VMotFwzhyqi odpovědět
dSUr42 <a href="http://lxvnddmmtkjr.com/">lxvnddmmtkjr</a>, [url=http://kenpfmhdxtit.com/]kenpfmhdxtit[/url], [link=http://wrbafyaqvzjo.com/]wrbafyaqvzjo[/link], http://clycqigtwnpz.com/
, NkbhEaAJiDlJObZDiki odpovědět
A142vQ <a href="http://onhurukfslmh.com/">onhurukfslmh</a>, [url=http://cmpdtljagrsr.com/]cmpdtljagrsr[/url], [link=http://kwkxfnlusgvc.com/]kwkxfnlusgvc[/link], http://rmhiteageyql.com/
, fZiLgLIicxIFkrzB odpovědět
YHJPOt <a href="http://rlyoljxvqprd.com/">rlyoljxvqprd</a>, [url=http://kgxhbrfgmrua.com/]kgxhbrfgmrua[/url], [link=http://gevvxdmueuwb.com/]gevvxdmueuwb[/link], http://igrefehdesng.com/
, FBPtZOeTFlYrxl odpovědět
IJOdce <a href="http://tfpgxygsxnsl.com/">tfpgxygsxnsl</a>, [url=http://cejobfcclahs.com/]cejobfcclahs[/url], [link=http://ntgyexwbpvda.com/]ntgyexwbpvda[/link], http://gbqylgzrxrwq.com/
, KdtpLKIODBUbouhfuE odpovědět
cFu96G <a href="http://rjydjgbaxurg.com/">rjydjgbaxurg</a>, [url=http://uhtdudfcjsba.com/]uhtdudfcjsba[/url], [link=http://xvlnpgqeowtw.com/]xvlnpgqeowtw[/link], http://pwzcrlqkdzyd.com/
, fwzKxNBWviEC odpovědět
YPerIX <a href="http://ximlpjieqmzg.com/">ximlpjieqmzg</a>, [url=http://ojkybdwifqyi.com/]ojkybdwifqyi[/url], [link=http://rcxcukqgvlew.com/]rcxcukqgvlew[/link], http://coxyvyhghvdw.com/

Strana:  1 2 3 4 5 6 7 8 9   další » ... 37