Žádáme fotografy, kteří dne 17. 11. mezi 13. a 14. hodinou v Praze na Můstku fotili kolportéra časopisu Babylon, který nesouhlasně hlasitě komentoval vystoupení starosty Prahy 1 Lomeckého, poté byv obstoupen policií, jménem zákona vyzván, lehnuv si na zem a byl asi pěti policisty odtransportován mimo shromážděné lidi, kterým ještě stačil rozdat několik Babylonů, aby se přihlásili! Máme zájem o placené publikování fotografií.

Český energetický gigant se stahuje z Bulharska

Český energetický gigant se stahuje z Bulharska

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 15.1.2019 10:20  •  Přečteno: 683x  •  Komentářů: 0

Sochař Hampl vyhrál soud s úřednickou hydrou v Lidicích.

Sochař Hampl vyhrál soud s úřednickou hydrou v Lidicích.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 1.9.2016 11:06  •  Přečteno: 1095x

Milado, vidím Tě dvojmo – Pomníkomory 2

Představa, že Praha bude mít dvě soutěže na dva pomníky Milady Horákové potěší jistě srdce každého sochaře, jen tak dál.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 30.6.2014 23:35  •  Přečteno: 1734x

Promítání dokumentárních filmů o osmiletém působení českého restaurátorského týmu Gopura 2 v Angkoru v Kambodži

12. 9. 2016: Promítání dokumentárních filmů o osmiletém působení českého restaurátorského týmu Gopura 2 v Angkoru v Kambodži – úterý 13. 9., 20. 9. a čtvrtek 15. 9. a 22. 9. Vždy od 17 hodin v letenském Montmarteru, J. Zajíce 7, Praha 7 (u Sparty) za účasti restaurátorů.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 12.9.2016 10:40  •  Přečteno: 989x

Návštěvnost od 27. 11. 16

Kategorie: Léto s Palcrem, 2016

„Objekt je před sochami a obrazy chráněn jako trpaslík na zahrádce.“

Giacometti první v polovině dvacátého století zavrhl ve své tvorbě objekty a vrátil se k figurálnímu sochařství. „Princip totožnosti je mocnější, je tedy třeba jistá síla k tomu, aby se od-dělilo to, co se jeví. Tuto sílu, zdá se, druhá polovina dvacátého století v sobě nemá,…“ (Giacomettiho postřeh, Zdeněk Palcr, pracovní verze, samizdat, leden 1982, dále RR 42/1999, Michal Blažek – Sochy, 2000, Arbor Vitae)

Stejně jako obnovený pomník W. Wilsona z dvacátých let před hlavním nádražím v Praze, tak i pomník matce Jana Palacha, jejímu synovi a bostonským matkám rybářů právě odhalený na Alšově nábřeží poskytuje ideální, v prvním případě žulové rovné plochy a ve druhém luxusní titanové pro sprejery graffiti (první příležitost už laskavě ráčili využít). 

Rozdíl mezi sochou (Wilson) a objektem (Palach aspol.) je v tom, že socha je oddělena od skutečnosti, a to jednak proto, aby to co se představuje se vyjevilo, tak i proto, aby na to co je materií jevení přímo nečůrali psi, či se podepisovali tagysté. Proto je oddělena od každodennosti soklem, což u ztotožňujícího objektu se skutečností není žádoucí. 

Současná praxe: Před Národní galerií ředitel M. Knížák nechal instalovat jako poutače mamutí zvětšeniny objektů novodobých tzv. uměleckých ikon Knížáka, Kolíbala, Veselého,... Samozřejmě nemohly mít sokl, ale pejsci si to neuvědomili. Tak Národní galerie vyřešila věc ohrádkou s nápisem: Psům vstup zakázán! Příklad avantgardy, která založena na rušení tabu (v tomto případě sokl) zavádí tabu nové (zákaz vstupu). Po odchodu ředitele M. Knížáka byly objekty – poutače odstraněny a předmět omezující psí svobodu zmizel.

print Formát pro tisk