Žádáme fotografy, kteří dne 17. 11. mezi 13. a 14. hodinou v Praze na Můstku fotili kolportéra časopisu Babylon, který nesouhlasně hlasitě komentoval vystoupení starosty Prahy 1 Lomeckého, poté byv obstoupen policií, jménem zákona vyzván, lehnuv si na zem a byl asi pěti policisty odtransportován mimo shromážděné lidi, kterým ještě stačil rozdat několik Babylonů, aby se přihlásili! Máme zájem o placené publikování fotografií.

LECHTIVÁ SOCHA

LECHTIVÁ SOCHAArt for Good nový život výstav Vás srdečně zve na výstavu 30 děl 30 sochařů 3. 4. 2019 – 14. 4. 2019, Vernisáž 2. 4. 2019 od 17 hod. Uvede Pavlína Bartoňová, Hudební vystoupení Tři miniatury pro dechové trio, Klára Jelenová. Komentovaná prohlídka 9. 4. od 17 hodin s Pavlínou Bartoňovou a autory. Výstava potrvá do 14. 4. 2019. Galerie Nová síň, Voršilská 139/3, Praha 1. Otevřeno denně mimo pondělí od 11 do 18 hodin.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 28.3.2019 20:17  •  Přečteno: 107x

Sezona

Blíží se sezona podzimního odstřelu kurátorů

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 16.8.2018 9:53  •  Přečteno: 1124x  •  Komentářů: 0

Konkurz na místo pedagoga AVU

Sochaři Jiří Středa, Michal Blažek a další se připojují k profesoru Hendrychovi a na protest proti praxi předem rozhodnutých konkurzů se nebudou ucházet o místo sochařského pedagoga na AVU

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 17.4.2015 12:04  •  Přečteno: 2020x

Zahrady Národní galerie v Anežském klášteře

Zahrady Národní galerie v Anežském klášteře ovládnou mamutí objekty a figuríny současných hvězd, které budou vidět až z Letné. Panují však obavy, že opět nebudou genderově vyvážené stejně jako poutače za Knižákovy éry před Veletržním palácem.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 15.7.2015 17:46  •  Přečteno: 1753x

Návštěvnost od 27. 11. 16

Kategorie: 2014 11, Léto s Palcrem, 2014

Léto s Palcrem 3 – O Gutfreundovi

Léto s Palcrem 3 – O Gutfreundovi… Gutfreundem vystoupila socha jako něco, co je svou vlastní, ničím jiným nezastupitelnou duchovní svébytností, co není odkazem k jiným významům, aby se duchovní mocí teprve stalo. A nejen to, Gutfreund sochu pojme tak opravdově, že zabrání, aby jiné významy na její území vstoupily. Proto Gutfreunda bez obav ze záměny sochy a poezie uvést Valeryho slovy o Baudlaire: ”Mohu říci, že jsou­­‑li mezi našimi básníky básníci větší a talentovanější než Baudlaire, nikdo z nich není důležitější.„

Alespoň poslední část platí o Gutfreundovi, a to nejen tak, jak by mohl znít výklad pro moderní české sochařství, ale ve slovu obecnějším. Porovnejte Gutfreundův ”Autoportrét„ nebo ”Podobiznu matky„ s nejlepšími portréty egyptskými a Parléřovými. Naleznete vyrovnaný duchovní horizont, srovnatelnou plastickou sílu. Gutfreundova ”Rodina„ uchopuje význam plastického útvaru sochy jako význam tematický, jako to, co obsahuje význam rodina. Tím odsouvá například Moorovo pojetí téže tematiky na pokraj banality nebo ještě dále, k oficialitě. Pro téma lidské práce, v tomto uchopení významu plastického útvaru sochy jako významu tematického, nemá Gutfreund v sochařství dvacátého století srovnání – je jediný.

Jeho sochy z období kubismu jsou samostatným duchovním výkonem právě toho, že pojímají pojem sochy, význam sošnosti a její plastičnosti jako významy prostoru, jako významy, které sochu tematizují. Gutfreund je zvláštně vytvářena osobnost, intelektuálu mohutné osobnosti, Jeho duchovnost jiskří, není temná ani unikající. Z rozhodnou tvárnou vůlí udrží tělesnost sochy tak, že zůstává čistá a plná. Je to osobnost, která prožívá úzkost moderní doby. Tím, čím tu úzkost překračuje, trvá to, co vyzařuje jeho dílem.

… Socha není tím, co reflektuje přítomnost. Je ztělesněnou přítomností duchovního světa.

 

… ještě poznámka o účinnosti plastického výrazu; přesvědčuje vás síla plastického uchopení, jeho opravdovost. Vytrácí--‑li se však nadosobní z dohledu, je to právě frontálnost, která znovu ustaví význam a povahu nadosobního. Jen tak si socha zachová svou duchovní svébytnost. (O Donatelovi a všeobecně MB)

Výtvarné umění 1990/5, Karel Srp, rozhovor se Zdeňkem Palcrem

print Formát pro tisk