Žádáme fotografy, kteří dne 17. 11. mezi 13. a 14. hodinou v Praze na Můstku fotili kolportéra časopisu Babylon, který nesouhlasně hlasitě komentoval vystoupení starosty Prahy 1 Lomeckého, poté byv obstoupen policií, jménem zákona vyzván, lehnuv si na zem a byl asi pěti policisty odtransportován mimo shromážděné lidi, kterým ještě stačil rozdat několik Babylonů, aby se přihlásili! Máme zájem o placené publikování fotografií.

Návštěva divadelního představení na Akademii výtvarných umění

Prostor tu je ”strukturálním momentem“ bytí. Bytí ”nás… umisťuje do celku jsoucna“ a moc bytí je tu mocí distance. Umisťování se odehrává tak, že nás ”od jsoucen… zároveň distancuje“. A právě distance umožňuje věcem objevit se. (Haptická ozvěna – výklad textu Jana Patočky Spisovatel a jeho věc a Úvahy nad Readovou knihou o sochařství, k teorii plastičnosti, RP)

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 10.6.2014 21:22  •  Přečteno: 2448x

V P Ř Í Š T Í CH Č Í S L E CH :

Palcr o Gutfreundovi a jeho dosud nepublikované texty.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 19.8.2014 19:29  •  Přečteno: 514x

KRVEŽÍZNIVÝ STAROSTA

Soud starosta Lomecký versus občan Blažek,

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 3.9.2015 11:18  •  Přečteno: 1075x

Restaurátorské mafie 1

Restaurátorské mafie 1Památkový zákon je koncipován tak, aby byl kvalifikovaný restaurátor oplývající licencí ministerstva kultury odpovědný za komplexní restaurátorský zásah.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 3.12.2014 10:57  •  Přečteno: 1627x

Návštěvnost od 27. 11. 16

Kategorie: 2014 11, Léto s Palcrem, 2014

Léto s Palcrem 3 – O Gutfreundovi

Léto s Palcrem 3 – O Gutfreundovi… Gutfreundem vystoupila socha jako něco, co je svou vlastní, ničím jiným nezastupitelnou duchovní svébytností, co není odkazem k jiným významům, aby se duchovní mocí teprve stalo. A nejen to, Gutfreund sochu pojme tak opravdově, že zabrání, aby jiné významy na její území vstoupily. Proto Gutfreunda bez obav ze záměny sochy a poezie uvést Valeryho slovy o Baudlaire: ”Mohu říci, že jsou­­‑li mezi našimi básníky básníci větší a talentovanější než Baudlaire, nikdo z nich není důležitější.„

Alespoň poslední část platí o Gutfreundovi, a to nejen tak, jak by mohl znít výklad pro moderní české sochařství, ale ve slovu obecnějším. Porovnejte Gutfreundův ”Autoportrét„ nebo ”Podobiznu matky„ s nejlepšími portréty egyptskými a Parléřovými. Naleznete vyrovnaný duchovní horizont, srovnatelnou plastickou sílu. Gutfreundova ”Rodina„ uchopuje význam plastického útvaru sochy jako význam tematický, jako to, co obsahuje význam rodina. Tím odsouvá například Moorovo pojetí téže tematiky na pokraj banality nebo ještě dále, k oficialitě. Pro téma lidské práce, v tomto uchopení významu plastického útvaru sochy jako významu tematického, nemá Gutfreund v sochařství dvacátého století srovnání – je jediný.

Jeho sochy z období kubismu jsou samostatným duchovním výkonem právě toho, že pojímají pojem sochy, význam sošnosti a její plastičnosti jako významy prostoru, jako významy, které sochu tematizují. Gutfreund je zvláštně vytvářena osobnost, intelektuálu mohutné osobnosti, Jeho duchovnost jiskří, není temná ani unikající. Z rozhodnou tvárnou vůlí udrží tělesnost sochy tak, že zůstává čistá a plná. Je to osobnost, která prožívá úzkost moderní doby. Tím, čím tu úzkost překračuje, trvá to, co vyzařuje jeho dílem.

… Socha není tím, co reflektuje přítomnost. Je ztělesněnou přítomností duchovního světa.

 

… ještě poznámka o účinnosti plastického výrazu; přesvědčuje vás síla plastického uchopení, jeho opravdovost. Vytrácí--‑li se však nadosobní z dohledu, je to právě frontálnost, která znovu ustaví význam a povahu nadosobního. Jen tak si socha zachová svou duchovní svébytnost. (O Donatelovi a všeobecně MB)

Výtvarné umění 1990/5, Karel Srp, rozhovor se Zdeňkem Palcrem

print Formát pro tisk