Žádáme fotografy, kteří dne 17. 11. mezi 13. a 14. hodinou v Praze na Můstku fotili kolportéra časopisu Babylon, který nesouhlasně hlasitě komentoval vystoupení starosty Prahy 1 Lomeckého, poté byv obstoupen policií, jménem zákona vyzván, lehnuv si na zem a byl asi pěti policisty odtransportován mimo shromážděné lidi, kterým ještě stačil rozdat několik Babylonů, aby se přihlásili! Máme zájem o placené publikování fotografií.

Pajerizace 17. listopadu

Například u Řečických (v Galerii Mladých) zasedalo OF s Havlem a konala se zde také první zahraniční tisková konference, kde ještě pochopitelně nebyli žádní tuzemští mediálové.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 26.11.2014 16:25  •  Přečteno: 2184x

Návrh na dobrý skutek

pro Dopravní podnik a Advokátní kancelář: vyhlašte amnestii pro sochaře, perspektiva do smrti bezdomovec, protože v dávných dobách si nekoupil lístek na tramvaj. Osobní bankrot připadal v úvahu tak před 15 lety. 100% jistota nevymožení jakýchkoliv peněz. Z vděčnosti za milosrdenství udělají kamarádi bustu zdarma! Michal Blažek

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 22.1.2015 18:13  •  Přečteno: 1660x

Svrhněte rektora Vaňka!

Malíři a sochaři AVU:​

SVRHNĚTE

REKTORA VAŇKA

dříve než z vás udělá „platformu lidských zdrojů“!
(tu kágébáckou megeru samozřejmě taky)

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 6.2.2015 9:52  •  Přečteno: 1848x

Návštěva divadelního představení na Akademii výtvarných umění

Prostor tu je ”strukturálním momentem“ bytí. Bytí ”nás… umisťuje do celku jsoucna“ a moc bytí je tu mocí distance. Umisťování se odehrává tak, že nás ”od jsoucen… zároveň distancuje“. A právě distance umožňuje věcem objevit se. (Haptická ozvěna – výklad textu Jana Patočky Spisovatel a jeho věc a Úvahy nad Readovou knihou o sochařství, k teorii plastičnosti, RP)

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 10.6.2014 21:22  •  Přečteno: 2873x

Návštěvnost od 27. 11. 16

Kategorie: 2014 11, Léto s Palcrem, 2014

Léto s Palcrem 3 – O Gutfreundovi

Léto s Palcrem 3 – O Gutfreundovi… Gutfreundem vystoupila socha jako něco, co je svou vlastní, ničím jiným nezastupitelnou duchovní svébytností, co není odkazem k jiným významům, aby se duchovní mocí teprve stalo. A nejen to, Gutfreund sochu pojme tak opravdově, že zabrání, aby jiné významy na její území vstoupily. Proto Gutfreunda bez obav ze záměny sochy a poezie uvést Valeryho slovy o Baudlaire: ”Mohu říci, že jsou­­‑li mezi našimi básníky básníci větší a talentovanější než Baudlaire, nikdo z nich není důležitější.„

Alespoň poslední část platí o Gutfreundovi, a to nejen tak, jak by mohl znít výklad pro moderní české sochařství, ale ve slovu obecnějším. Porovnejte Gutfreundův ”Autoportrét„ nebo ”Podobiznu matky„ s nejlepšími portréty egyptskými a Parléřovými. Naleznete vyrovnaný duchovní horizont, srovnatelnou plastickou sílu. Gutfreundova ”Rodina„ uchopuje význam plastického útvaru sochy jako význam tematický, jako to, co obsahuje význam rodina. Tím odsouvá například Moorovo pojetí téže tematiky na pokraj banality nebo ještě dále, k oficialitě. Pro téma lidské práce, v tomto uchopení významu plastického útvaru sochy jako významu tematického, nemá Gutfreund v sochařství dvacátého století srovnání – je jediný.

Jeho sochy z období kubismu jsou samostatným duchovním výkonem právě toho, že pojímají pojem sochy, význam sošnosti a její plastičnosti jako významy prostoru, jako významy, které sochu tematizují. Gutfreund je zvláštně vytvářena osobnost, intelektuálu mohutné osobnosti, Jeho duchovnost jiskří, není temná ani unikající. Z rozhodnou tvárnou vůlí udrží tělesnost sochy tak, že zůstává čistá a plná. Je to osobnost, která prožívá úzkost moderní doby. Tím, čím tu úzkost překračuje, trvá to, co vyzařuje jeho dílem.

… Socha není tím, co reflektuje přítomnost. Je ztělesněnou přítomností duchovního světa.

 

… ještě poznámka o účinnosti plastického výrazu; přesvědčuje vás síla plastického uchopení, jeho opravdovost. Vytrácí--‑li se však nadosobní z dohledu, je to právě frontálnost, která znovu ustaví význam a povahu nadosobního. Jen tak si socha zachová svou duchovní svébytnost. (O Donatelovi a všeobecně MB)

Výtvarné umění 1990/5, Karel Srp, rozhovor se Zdeňkem Palcrem

print Formát pro tisk