Žádáme fotografy, kteří dne 17. 11. mezi 13. a 14. hodinou v Praze na Můstku fotili kolportéra časopisu Babylon, který nesouhlasně hlasitě komentoval vystoupení starosty Prahy 1 Lomeckého, poté byv obstoupen policií, jménem zákona vyzván, lehnuv si na zem a byl asi pěti policisty odtransportován mimo shromážděné lidi, kterým ještě stačil rozdat několik Babylonů, aby se přihlásili! Máme zájem o placené publikování fotografií.

Výstava Sochaře Zdeňka Preclíka a jeho ženy malířky Marie Preclíkové

V archivu v Semilech vystavuje jeden z posledních, kteří vládnou plastickou řečí a jsou jí mocni brilantně artikulovat. Výstava Sochaře Zdeňka Preclíka a jeho ženy malířky Marie Preclíkové začíná tento čtvrtek v 18 hodin.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 13.12.2016 11:30  •  Přečteno: 476x  •  Komentářů: 0

Jacob Epstein (1880–1959)

Jacob Epstein (1880–1959)V roce 1912 vypukl ve Francii sochařský skandál s náhrobkem Oscara Wildea. Autor, anglický sochař, Jacob Epstein, udělal letícího anděla s mužským lingamem. Později vytvořil řadu realistických portrétů osobností a anglické honorace. Tyto hlavy jsou založeny na tvarové stylizaci a jejich povrchy jsou až graficky pojednány ve snaze vytvořit iluzi lidské kůže a lesku vlasů. Nikdy však díky své tvarové nadsázce neztrácejí sošný plastický charakter. U některých je cítit ovlivnění indickou plastikou a na rozdíl od minulých portrétistů Epstein dosahuje přímého pohledu očí zatmavenými zornicemi vhloubením hmoty. Zdeněk J. P.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 15.12.2014 16:53  •  Přečteno: 1338x

Sochařská soutěž tří portrétů 2015

Sdružení sochařů ČMS

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 14.1.2015 17:17  •  Přečteno: 1991x

Léto s Palcrem

12. července uplynulo 18 let od smrti nejdůležitějšího českého sochaře druhé poloviny 20. století, Zdeňka Palcra. Protože odmítal vystavovat (výjimkou byly pouze tři výstavy – 1960 Praha, 1970 Nová síň, Praha, 1986 Litomyšl), veřejnost neměla a nemá o jeho díle povědomí. Ve stodole ve Zdibech hnije 300 většinou nadživotních soch a to (ne) díky neochotě dědiců zaplatit dědickou daň, která v době Palcrovi smrti ještě platila, dále klasickým nezájmem kulturních institucí i proti sochařsky zaměřené akademické obci.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 19.8.2014 20:24  •  Přečteno: 17720x  •  Komentářů: 1

Návštěvnost od 27. 11. 16

Kategorie: 2015 51, K O M E N T Á Ř E, 2015

Vážení delegáti kongresu konfederace umění a kultury!

Reaguji na dopis z 11. 7. 2014 Ministerstva kultury doručený také KUKu.

Památková inspekce MK na protest OOR proti způsobu restaurování kamenného pláště soch a reliéfů Národního divadla postmodernisticky odpovídá: „U plošných částí fasády se bude jednat pouze o jejich obnovu, nikoli o restaurování. Požadavek, aby na obnově fasády ND pracovali pouze kvalifikovaní pracovníci – restaurátoři, nemá podle Pam. inspekce oporu v zákoně.“ (stížnost se ale týkala reliéfů a soch, které JuDr. M. Zídek putinovskou lstivostí do odpovědi nezahrnul, a to mu dovolilo závěr: „Památková inspekce konstatuje, že ačkoliv nebyly některé práce při obnově fasády ND provedeny v souladu s vydanými rozhodnutími orgánu SPP, v samotném provedení prací neshledala PI zásadní nedostatky“. Potud dnes běžný postmodernismus chytré horákyně. A teď prachsprostá lež Judr. Zídka: „Kamenný plášť včetně soch byl natřen (v rozporu s rozhodnutím příslušných orgánů) akrylátovým nátěrem“. Ve skutečnosti byl „natřen“ průmyslově vyráběným silikátovým nátěrem Primalex. Oba dva nátěry jsou na pískovec na památkách nevhodné a silikátový je o to horší, že je neodstranitelný bez úbytku kamenného materiálu. Ani výrobce ho na pískovec nedoporučuje. Považuji způsob „obnovy“ (výraz MK) Národního divadla za zločinné spolčení firmy Art Kodiak, Mgr. J. Fialy, Státní památkové péče, Dr. Jerje a Ministerstva kultury Judr. Zídka. Navíc byly sochy zkolaudovány s viditelnými nedostatky, které tuto památku z pohledu z dálky krátkodobě začlení do pražského Disneylandu a nesprávná technologie zapříčiní v horizontu 10–15 let její poničení. Oslovil jsem odborníky, ústně jsem našel pochopení, ale otřesné mafiánské poměry v restaurování způsobují, že ačkoli se jedná o Národní divadlo, nikdo se do střetu s kmotry nehrne. Nezbývá mi než se obrátit na Vás, členy Konfederace umění a kultury, kterým na Národním divadle jak jste dokázali záleží, abyste nám pomohli vyvinout tlak na instituce, které to mají na starosti. My doufáme, že ne všichni v nich se třesou o svá koryta. 

Ak. soch. Michal Blažek, předseda Odborové organizace restaurátorů (projev na kongresu KUKu k 25. výročí založení a 15 letému výročí založení OOR, dne 21. 4. 2015)

 

print Formát pro tisk