Žádáme fotografy, kteří dne 17. 11. mezi 13. a 14. hodinou v Praze na Můstku fotili kolportéra časopisu Babylon, který nesouhlasně hlasitě komentoval vystoupení starosty Prahy 1 Lomeckého, poté byv obstoupen policií, jménem zákona vyzván, lehnuv si na zem a byl asi pěti policisty odtransportován mimo shromážděné lidi, kterým ještě stačil rozdat několik Babylonů, aby se přihlásili! Máme zájem o placené publikování fotografií.

Pomník neznámého novináře a jednotky ZZ

Nastala chvíle a vyvstala potřeba sochařského díla – pomníku, pomníku neznámého zlikvidovaného novináře.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 13.3.2018 16:45  •  Přečteno: 250x

Hádanka

HádankaPoznáte na fotografii portrét známého státníka? Vznikl v Čechách v roce 1965.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 21.2.2018 17:01  •  Přečteno: 211x

Promítání dokumentárních filmů o osmiletém působení českého restaurátorského týmu Gopura 2 v Angkoru v Kambodži

12. 9. 2016: Promítání dokumentárních filmů o osmiletém působení českého restaurátorského týmu Gopura 2 v Angkoru v Kambodži – úterý 13. 9., 20. 9. a čtvrtek 15. 9. a 22. 9. Vždy od 17 hodin v letenském Montmarteru, J. Zajíce 7, Praha 7 (u Sparty) za účasti restaurátorů.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 12.9.2016 10:40  •  Přečteno: 583x

Kdo povede ateliér sochařství?

Protože vítěz konkurzu na vedoucího ateliéru sochařství byl vedením AVU úspěšně umístěn do mediálního a druhá finalistka dokonce do intermediálního ateliéru, zbylo vítězství na dosavadního vedoucího profesora Zeithammla.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 16.2.2015 9:14  •  Přečteno: 1373x

Návštěvnost od 27. 11. 16

Kategorie: Léto s Palcrem, 2016

Paradox výtvarého kritika

Paradox výtvarého kritikaEsej Zdenka Palcra „Giacomettiho postřeh“ (zde v katalogu výstižně charakterizuje rozdíl mezi sochou a objektem, mimo jiné, jako rozdíl ve schopnosti zobrazovat a tedy i v představivosti (uvědomme si pro srovnání zanedbatelný význam a hodnotu objektových děl v jiných uměleckých oborech např. literatuře, divadle*, atd).

Imaginativní neschopnost tvůrce objektového umění spoléhá na lenost či absenci představivosti konsumenta: může-li objekt představovat cokoli, nepředstavuje-li nic mimo sama sebe, nemusí se divák nijak namáhat.

Objektové umění vytváří tedy symboly, není příznačné, nelze je přímo „čísti“, nejsou znaky toho, co symbolizují. 

Mají-li nabýt významu jest třeba dodat ideologii. Tyto objekty se tím stávají ostatky náboženství, kterému je možno uvěřit či neuvěřit. Často pouze neřízená touha otevírat ústa či chápat se pera, být sám sobě prorokem, prozradí na co tvůrce myslel (nebo nemyslel) během tvorby a ukáže vratkost základů víry. Na víře samé to však nic nezmění. 

 

Antonín Kosík, úryvek, k eseji Zdeňka Palcra „Giacomettiho postřeh“, pracovní verze, 1982

 

O Palcrovi v číslech SZ 8, 9, 11, 12, 13.

print Formát pro tisk