Žádáme fotografy, kteří dne 17. 11. mezi 13. a 14. hodinou v Praze na Můstku fotili kolportéra časopisu Babylon, který nesouhlasně hlasitě komentoval vystoupení starosty Prahy 1 Lomeckého, poté byv obstoupen policií, jménem zákona vyzván, lehnuv si na zem a byl asi pěti policisty odtransportován mimo shromážděné lidi, kterým ještě stačil rozdat několik Babylonů, aby se přihlásili! Máme zájem o placené publikování fotografií.

Kouzelné flegma Národního divadla

Mgr. Jiří Fiala, jediný majitel i spolumajitel i jednatel i zaměstnanec firmy Art Kodiak, výhradní realizátor res­taurování Národního divadla za desítky milionů korun, byl po opakované výzvě obvodního soudu Prahy 1 konečně donucen vydat stavební deník z restaurování kamenného pláště soch a reliéfů této Národní kulturní památky.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 4.5.2015 20:26  •  Přečteno: 1516x

Jacob Epstein (1880–1959)

Jacob Epstein (1880–1959)V roce 1912 vypukl ve Francii sochařský skandál s náhrobkem Oscara Wildea. Autor, anglický sochař, Jacob Epstein, udělal letícího anděla s mužským lingamem. Později vytvořil řadu realistických portrétů osobností a anglické honorace. Tyto hlavy jsou založeny na tvarové stylizaci a jejich povrchy jsou až graficky pojednány ve snaze vytvořit iluzi lidské kůže a lesku vlasů. Nikdy však díky své tvarové nadsázce neztrácejí sošný plastický charakter. U některých je cítit ovlivnění indickou plastikou a na rozdíl od minulých portrétistů Epstein dosahuje přímého pohledu očí zatmavenými zornicemi vhloubením hmoty. Zdeněk J. P.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 15.12.2014 16:53  •  Přečteno: 1822x

Pieta u hrobu Zdeňka Palcra dne 12. 7. 2016

Pieta u hrobu Zdeňka Palcra dne 12. 7. 2016

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 30.8.2016 9:39  •  Přečteno: 575x

Zmršená soutěž – Karel III. Schwarzenberg

Zmršená soutěž – Karel III. SchwarzenbergPopleta Jiří Středa, předseda Sdružení sochařů zpackal co mohl. Jako podklad pro vymodelování portrétů poslal zajemcům fotky hned několika Schwarzenbergů. Ti, kteří si vybrali nic netuše Bedřicha a ne Karla lll. byli samozřejmě ze souteže vyřazeni a jejich sochy nebyly ani vystaveny...

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 23.2.2017 22:55  •  Přečteno: 2328x

Návštěvnost od 27. 11. 16

Kategorie: Léto s Palcrem, 2016

Paradox výtvarého kritika

Paradox výtvarého kritikaEsej Zdenka Palcra „Giacomettiho postřeh“ (zde v katalogu výstižně charakterizuje rozdíl mezi sochou a objektem, mimo jiné, jako rozdíl ve schopnosti zobrazovat a tedy i v představivosti (uvědomme si pro srovnání zanedbatelný význam a hodnotu objektových děl v jiných uměleckých oborech např. literatuře, divadle*, atd).

Imaginativní neschopnost tvůrce objektového umění spoléhá na lenost či absenci představivosti konsumenta: může-li objekt představovat cokoli, nepředstavuje-li nic mimo sama sebe, nemusí se divák nijak namáhat.

Objektové umění vytváří tedy symboly, není příznačné, nelze je přímo „čísti“, nejsou znaky toho, co symbolizují. 

Mají-li nabýt významu jest třeba dodat ideologii. Tyto objekty se tím stávají ostatky náboženství, kterému je možno uvěřit či neuvěřit. Často pouze neřízená touha otevírat ústa či chápat se pera, být sám sobě prorokem, prozradí na co tvůrce myslel (nebo nemyslel) během tvorby a ukáže vratkost základů víry. Na víře samé to však nic nezmění. 

 

Antonín Kosík, úryvek, k eseji Zdeňka Palcra „Giacomettiho postřeh“, pracovní verze, 1982

 

O Palcrovi v číslech SZ 8, 9, 11, 12, 13.

print Formát pro tisk